tiistai 13. tammikuuta 2015

NENÄNVARTTAKATSELUA VÄLTTÄÄKSENI

-tein lumitöitä.
Aamulla pöydällä minua odotti kirje, suklaarasian kanteen kirjoitettu.

Puoliso oli lähtenyt työkavereiden kanssa tiedonanto/jakamistilaisuuteen Kiljavalle varhain aamulla.
Kirjeen ensimmäinen lause tuli todeksi kun katsoin ulos ikkunasta.

Toinen viesti olikin enemmän salakieltä minulle, yli 40-vuotta autoilleelle. Päätin ohittaa viestin.

Olin saanut vapaapäivän omille menoilleni. Oli tärkeä hankinta: ompelukoneen puolia. Sekä muutakin vapaata kiertelyä itse valitsemissani paikoissa. 

Tein kierroksen Palavakassa ja Eurokankaassa Lielahden suunnalla. Puolia ei löytynyt. Ompelumaailmassa Pispalassa niitä oli, mutta vääränlaisia. Saan loppuviikolla. Hyvä.

Ehjille puolille tuli tarvetta kun eilen korjasin Puolison lempiarkitakin (yli kymmenvuotiaan) vetoketjua. Sen paikalleesaamiseen tarvittiin monta vaihetta:
1.Puoliso:"Voiks tän vetoketjun korjata tai laittaa uuden, on tää vähän vaikee."
Minä: " Ei tää niin kamalan vaikee oo, eiköhän se onnistu, ratko se entinen pois ja mittaa minkäkokoinen ketju tarvitaan."
2. Puoliso ratkoi vetoketjun irti.
3. Kauppareissulla ohjeistin Puolisoa Eurokankaaseen itse ostamaan vetoketjua. (Minä puikahdin samalla Eurokankaan peränurkkaan palalaareja penkomaan.)
4. Puoliso ohjeisti minua vetoketjun ompelemisessa: "Tikkaa se ketju ensin langalla kiinni näin ja näin (viittomia) ja sitten vasta ompele koneella."
Oli hyvä, että sain ohjeita, vastahan olen ommellut vaatteita vähän yli 50 vuotta.
Ohjeistettu ompeleminen toimi ja vetoketju saatiin paikoilleen.

Puoliso oli ennen aamullista lähtöään ehtinyt vähän lapioida lunta auton takaa.
Kauppareissun jälkeen minullakin sattui olemaan ylimääräistä virtaa ja päätin tarttua kolaan ja vähän siirrellä utulunta sivummalle.
Viimetalvena en tehnyt yhdenyhtäkään kertaa lumitöitä. En paljon muinakaan talvina.
Naapureilla on lumilingot apuinaan, meillä ei, vain pari kolaa ja minun itselleni ostama lumentyönnin.
Koirakin pääsi lenkin jälkeen omiin lumitöihinsä. Paras leikki näyttää olevan kuononupotus pehmeään lumikasaan.

Tunnin sain kulumaan lumitöissä, kaupunkihepeneissä, ei haitannut tahtia.

Nyt ei tarvitse odottaa Puolison nenänvarsikatsetta tekemättömistä töistä.

Kivaahan se oli kun ei sattunut mitään kremppaakaan olemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti