tiistai 5. toukokuuta 2015

ENKELIKUORO JA KOULUMUISTOJA

Aloitin kouluni Tampereella Johanneksen koulussa 1953. Ensimmäiseen koulupäivään minua saatteli isä, joka silloin oli melko harvinaista. Saattelun syynä oli muuttunut tilanne siitä kun minut oli ilmoitettu kouluun. Nimittäin meillä oli vaihtunut sukunimi kesän aikana. Karjalainen nimi Myttynen oli vaihdettu johonkin mukamas nykyaikaisempaan nimeen. Sitä isän piti käydä selvittämässä koulutieni alkajaisiksi.
Olin kylässä aiemmin kertonut nimekseni äitini tyttönimen kun isot pojat olivat minua Myttysestä kiusanneet.
Tulihan se vanhempieni tietoon ja niin nimenvaihtoprosessi käynnistyi. Muistan kun vanhemmat pohtivat eri vaihtoehtoja ja lopulta päätyivät valittuun, vähän erikoisempaan uuteen sukunimeen.

Ensimmäisen luokan opettajana oli Lyyli Mäsä. Luokkamme oli koulun ylimmässä kerroksessa. tarkkailuluokan vieressä. Samalla luokalla oli tyttöjä ja poikia.
Kolmannella luokalla meitä saman talon tyttöjä oli kolme: Eija, Kristiina ja minä. Minä eturivissä huivi rusetilla. Opettajana oli Helmi Jokipohja.
Kuvassa on numerot jokaisen rinnuksessa ja kuvan taakse olen kirjoittanut kaikkien nimet. Joku pikkusisaruksista on tökkinyt neulalla kuvaan reikiä?!

Joulukuvaelmassa esiintyi sulassa sovussa enkelit, paimenet,tontut, metsän kuuset ja taivahan tähdet.
Vielä oli pula-aikaa jäljellä kun enkeleillä oli vain pikkuriikkiset mekot. Minulla kaulassa joulukuusennauhaa.

 Muistoksi kuva alakoululaisten talvimuodista vuodelta -55. Huomaa esiliinat ja päällyskengät!
Opettajana Amanda Salmijärvi.
Talvisin harjoiteltiin hiihtoa Kaupin urheilupuistossa. Oman luokan hiihtokilpailuja pidettiin nykyisen Kekkosentien kohdalla metsikössä Kalevan puistotien loppupäässä. Isäni oli joskus ajanottajana kun oli viikolla vapaalla. Sain palkintolusikankin silloin vaikka en mestarihiihtäjä ollutkaan. Naisopettaja ja miesajanottaja. Hm!

Neljännen luokan jälkeen siirryin oppikouluun Tipalaan kaupungin toiselle laidalle ja muutimme Kalevaan.

Mistä näitä muistoja oikein kumpuaa!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti