torstai 15. kesäkuuta 2017

JUHLAVIERAANA JA ARKISIA ASKAREITA

"Isäntä ja Emäntä oli saanu kutsun nuorukaisen ylioppilasjuhlintaan kaukaiseen Espooseen. Tän perheen varahenkilöillä oli sille päivälle muita harrasteita eikä kuulemma jääny muuta vaihtoehtoo kun ottaa mut mukaan. Kun mentiin niinkin arvokkaaseen tilaisuuteen piti mutkin putsata kuonosta hännänpäähän. Ei mulla mitään sitä vastaan ole, tykkään kun mua pestään, pöyhitään ja möyhennetään kaikin tavoin. Emäntäni mua föönaili ja Isäntä höpötteli mulle "hyväpoikahyvä poika."


"Kyllä musta komee tulikin, vaikka itte sanonkin, iso ja pörheen kiiltävän kiharaturkkinen. Palkaksi sain nakin."

"Samana kylpypäivänä jouduin hoitohommiinkin kun Isännältä leikattiin terkkarissa varpaankynsi. Mää sitä tuppoo kattelin, että onko hyvin kääritty. Emännän jäljiltä se piti tarkistaa."


"Autoon mulle laitettiin Hymyn entinen turvavyö ja sain kattella maisemia V-70 takakontista. Ääntäkään en koko matkalla päästäny, ei tarvinnu. Linnatuulessa kävin haistelemassa mettänreunat."

"Perillä Espoossa Toisen Pojan pihalla sain heti tytöt kimppuuni mua silittelemään. Porukalla käytiin siinä takamettässä missä asuu kaurislauma, se, joka käy salaa syömässä kaikki puutarhan kukat ja tuijat. Että ne pysyis pois vei  Emäntä tuliaisiks pussillisen mun karvoja ja entisen Hymyn karvoista tehtyjä isoja palloja. Kun niitä ripustaa aidanreunaan niin pitäis pikkuporojen pysyä kaupungin mettän puolella. Luulisin. Jos mää asuisin siinä talossa niin ainakaan meidän tontilla ei kauriit juhli."


"Mäntyyn mut oli taas kettingillä köytetty, yhden pienen kivivallin sain purettua sillon kun muut oli sisällä."

"Kotipihassa tykkään makoilla kaiket päivät ulkona, välillä käännän kylkeä ja huokailen. Pihahommien tekoa nykyään vain kattelen, en viitti niihin enää puuttua. Penska-aika kaiken maailman kuopsutuksineen kun on jo taaksejäänyttä elämää. Muutaman vastaostetun puskan olen kyllä kuljetellut pihan toiselle laidalle. Emäntä ne sieltä etsi ja sano mulle, ettei niitä saa ottaa ja anto mulle tyhjän ruukun tilalle. Ei se aina ymmärrä. Mää olisin mielelläni sellanen viherkuonolainen. Kyllä mää Emännälle siitä painavan sanani ilmoille päästin."

"Uusiakin asioita oon kokenu, nimittäin mattopyykkilaiturin. Isäntä ja Emäntä lastas auton peräkontin täyteen mun pentuna merkkaamia mattoja. Rannassa Emäntä houkutteli mua veteen, luuli kai että mää tosta noin vaan hyppään uimasilleni niinkuin kultsit tekee. Ehei, mää en varpaitani kylmään veteen kasta, en."


                          "Mulla kyllä riitti ihan omatoimista tutkittavaa koko reissun ajaks."
 

"Emäntä joutu ostaan ittelleen uuden puhelimen ja se on sen kanssa pelannu ja mua kuvannu ihan kyllästymiseen asti. Yhtenä sateisena päivänä käveltiin Koivulle, ja eikös siinäkin pitänyt harjotella."

        "Tää on kuulemma joku taidekuva, selfie. En tiä, mutta mua kyllästytti ja mikä ihmeen töyhtö mun kuononpäälläkin kasvaa?"

" Emäntä mainittee usein, että oon rauhottunu ja mun teiniaikani alkas olla  jo ohi. Heinäkuussahan jo tulen vuoden ikäiseksi. Ei Emännällä ainakaan laastareita käsivarsissa enää ole näkyny pitkään aikaan. En kuitenkaan täysin omaa tahtoani oo hukkaamassa. Yks päivä hyppäsin Kielletylle Sohvalle enkä tullu pois. Päätin, että tässä olen!"


"Viime viikolla Emäntä lähti irtiottoon johonkin Eläkkeensaajien kemuihin. Me Isännän kanssa oltiin saattojoukkona.  Mää kannoin apuvälinettä bussipysäkille koko matkan. En tehny reikiä."



"Tänään on ollu aurinkoinen päivä ja mää oon peuhannu kesäpoika Veetin kanssa kaikenlaista.
Tää riippumatto on metka vehje, en tiä menisinkö siihen Veetin viereen vai jäänkö tähän."


                 "Emännälle tossa kuiskaan, että mennään jo sisälle, että mää pääsen yöpuulle."


"Väsyneeltä Emäntäkin jo näyttää kun se on koko päivän tepastellu pihalla eestaas eestaas."

"Terveisin Jymy-Jami Myttynen-Kukkaro, os Maroussia Valente, pian 11 kk"

4 kommenttia:

  1. Huhhuh...koskahan meillä nuo teineilyt helpottaa? No joo, onhan nuo nyt tuosta rauhottunu, mutta välillä tulee kohtauksia. Täyttäähän Mindikin heinäkuussa vuoden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuntuu, että Jymyltä on pomottamisen harjoittelujakso loppusuoralla ja tässä vaiheessa näyttäisi, että Jymy läpäisisi sen näin Emännän näkökulmasta lähes kiitettävin arvomaininnoin. Saa sitä välillä vähän älämölääkin pitää, ainakin koiranuoret:)

      Poista
  2. Hei Jymy, KIITOS, kun muistit taas meitä ihailijoitasi. Luulin, että olet saanut kesätyösetelin tai jotain muuta, kun sinusta ei kuulunut pitkään aikaan mitään. En kuitenkaan ollut huolissani, kun jossain emännän jutuissa välillä vilahtelit mukana. Vai kehittyy tytöt muka poikia aikaisemmin? Ei siltä vaikuta, kun lukee tuon Sadun kommentin. Oletan, että Mindi on neiti. Hyvää kesän jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. SatuV:lle jo mainitsin Jymyn harjoittelujaksossta aiheena pomottaminen.
      Jymyn on käyttäytynyt niin huomaamattomasti,( vaikka olemus ei jää näkymättömiin missään vaiheessa huom kokonaistilavuus), ettei ole tullut kirjallisia huomioita jaettua.

      Poista