keskiviikko 28. kesäkuuta 2017

"MÄÄ OLIN ENSIMMÄINEN TALVITURKIN KASTAJA"

"Tällä mun kotiväellä on ollu jo yli kymmenen vuotta sellanen tapa, että monta kesäiltaa vietetään tän kylän yhteisellä rantasaunalla. Isäntä viettää siellä muitten Vielä Virtaa kavereitten kanssa kaikki maanantai-illat. Ne pilkkoo saunapuita ja parantelee maailmaa. Emäntä sitten illalla kyselee, että kuuluuko mitään uutta? Ei Isäntä siihen mitään vastaa. Ne pitää juarut ittellään, ne miähet."

 "Tänään oli hiano ilma eilisen sateen jälkeen Isäntä sano, että mennääs rantasaunalle. Emäntä pakkas ison eväskorin täyteen herkkuja ja mut käskettiin takakonttiin likkojen taakse.
Mulle tää reissu on elämäni ensimmäinen enkä oikein tiänny mitä tapahtuu. Ihan aluks siappasin saunan rappusilta risuluudan hampaisiini ja sen kanssa kirmasin pitkin  rantaa tutustumassa paikkaan."
"Likat meni kahlaileen rantaveteen ja yritti saada mua mukaan. En menny, mää en tassujani kastele."


"Sitten ne meni laiturille ja taas mua arvelutti mikä paikka toi on? En mää kauaa miättiny kun piti mennä sinne laiturinokkaan vahtiin mitä ne likat siällä puuhaa."


 "Siinä ne odotteli saunan lämpiämistä ja uitteli varpaitaan. Määkin kurkkasin Näsijärven aaltoihin että näkyskö vaikka merenneitoo tai muuta kiinnostavaa."

"En tiä mikä kävi, mutta sinne Nässyyn mää vaan tosta likkojen vierestä mulahdin, ihan kuulemma sukelsin, kastoin tän porukan ensimmäisenä talviturkkini."


"Isäntä siitä meinas jonkun kohtauksen saada, vaikka mitään hätää ei ollu. Osaan mää ihan vaistoni mukaan koiraa uida, en ainakaan sammakkoa. Määkin meinasin hermostua kun se Isäntä niin pelästy.  Emäntä ei ollu moksiskaan kun mulla ei oikeesti ollu mitään hätää. Hihna oli kaulassa ja ranta vieressä ja ihmisiä ympärillä. Isäntä mut Martan kanssa autto takasin laiturille. Emäntä oli varannu mulle ison luun kun muut sai makkaraa, sen se mulle sitten heti anto, ettei mulle kuulemma jäis mitään raumaa tai jotain tosta mulimisesta. Ensin mut kyllä kuivattiin niin perusteellisesti."
 
                                             "Tämmönen on uitettu koira."

                     "Niin, mää ja mun sisarukset ollaan tänään 11 kuukautta vanhoja.
                     Terveisin Jymy-Jami Sulonpoika Myttynen-Kukkaro (os Maroussia Valente)"

5 kommenttia:

  1. Kyl sä oot Jymy NIIN iso! Voimaa varmaan löytyy. Mindikin on sellanen voimapesä, että...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on se! Näin meidän kesken; mulla on kädet mustelmilla kun joskus joudun pakittamaan hihnalla. Hyvänä keinona on puolikyykkyjarrutus ,esim. kun tiellä kävelee russelineito.

      Poista
  2. No, tulipa ensiuinti koettua! Iso jo olet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän hienovarvas-prinssi ei halusta edes sateessa kävele, ja nyt todellakin hyppäsi veteen. Ei kertonut miksi:)

      Poista
  3. Voi Jymy ,kuika sinä nyt sillälailla mulahdit:D No onpa nyt talviturkki heitettynä järvee. Sä olet niin uteliaskin,että sulle aina sattuu ja tapahtuu.

    VastaaPoista